Mai måned

Da var vi plutselig kommet til mai måned. Det er utrolig så fort tiden flyr til tider. Vi har akkurat lagt april og påsken bak oss. Påskeforberedelsene på Nøtteliten har blitt fyllt av påskeverksted der de som har lyst har fått så karse og lage påskepynt. Vi har hatt små påskesamlinger med barna. Rett før påske kom også påskeharen på besøk. Han ble raskt avslørt av de største på avdelingen. En av guttene sa så kjekt :"Morten påskehare ", mens han smilte med munnen full av sjokolade. April har også vært en måned fyllt av mye fint vær. Både små og store på avdelingen har kost seg ute. Det har vært mye fin lek i sandkassen. De minste kikker på de litt større barna for å få ideer til leken og de største barna leker nå rollelek fra de kommer inn døren på morgenen, til de skal hjem. Ved første blikk ser man kanskje bare barn som sykler, men de har mye mere de holder på med. Her får vi høre historier om at pappaer sykler på jobb, mammaer jobber og rett som det er ligger barna rett ut på ryggen. Hva gjør dere, spurte en voksen. Vi reparere bilen, den er ødelagt, sier en gutt. Han har tunga midt i munnen og stikker barnåler inn i ett hull på sykkelen. Sånn nå er alt bra, utbryter han. Så sykler en guttegjeng videre.

Mai måned

Nå gleder vi oss til 17. mai. Vi har allerede begynt å øve på å gå i tog. Det første vi øver på er at alle skal gå samme vei. Barna deltar med stor iver. Akkurat nå øver vi på Singeling sangen. Den går slik:

For singe linge linge linge her kommer vi.

Hasle barnehage, det er det er vi.

Fremad, fremad, fremad med sang.

Kom og bli med alle mann.

Vi har så vidt begynt med litt formingsaktiviteter til 17. mai. Her i barnehagen er det tradisjonen tro foreldregruppen som har ansvar for planleggingen av 17. mai feiringen. Siden barnehagen er stengt på selve dagen, tar vi festen på 16. mai på Menighetsenteret. Feiringen starter ca 14:30. Det kommer lapp om arransjemanget i hver posthylle.

Mai måned handler ikke bare om 17. mai. Vi trekker også med oss planer fra tidligere i år. Marihønene jobber fortsatt med på og av kledning. De har blitt veldig flinke til å klare selv. De øver på å rydde bort kopp og asjett etter måltidet. Hver mandag fremover er vi også sammen med Bamsestua for å bli godt kjent med store og små som går der. Vi merker på våre største barn, at de nå søker seg til større barn for å leke. Det er en fin barnegruppe som skal begynne på Bamsestua til høsten.