Barnehagedagen på Nøtteliten 13.mars 2018

Temaet for dagen er "la meg skape".

Vi har en felles overskrift i barnehagen som er kreativitet med løse deler. Vi ønsket å skape noe sammen med barna med materiell vi vanligvis ikke bruker. Vi gikk gjennom boder og garasje på leting etter noe vi kunne bruke til dette formingsprosjektet. Vi fant fram støvler fra miniprosjektet vårt om sko og så fant vi flere hjul som vi tok med oss. Dette kunne jo bli en fin larve..

Barna fikk tilpasset aktivitet etter alder og modning. Solstrålene malte hodet til larven. Marihønene malte føttene. Så vevde vi litt med bånd på hjulene med Marihønene. Noen av barna hadde gjort dette før, og deltok ivrig, mens de valgte og kjente på båndene de fant underveis. Noen av barna syntes det var litt vanskelig å få båndene på plass i hjulet sitt.

Dette var en felles aktivitet for hele avdelingen med andre materialer enn det vi pleier å ha. Flere av Marihønene var opptatt av teksturen på materialet vi brukte. Noen av Solstrålene smakte på malingen. Her var det flere sanser i bruk. Det spennende var når alt vi hadde laget ble satt sammen til en larve. Da ble det noe helt nytt. Plutselig hadde alle tingene vi hadde brukt blitt til en liten larve.