November måned på Nøtteliten

Oktober måned har vi hatt to små prosjektarbeider sammen med barna.

Vi har hatt følelser som ett tema. Vi har tatt utgangspunkt i vennebokserien. Bøkene handler om ett ekorn og ett pinnsvin som leker sammen hver dag. De er venner, men opplever at selv venner kan bli uvenner i blandt. Hva gjør man da?Vennebøkene hjelper barna å finne ut hvordan man kan klare disse utfordringene. Det er ti bøker i denne serien. Denne måneden har vi lest og snakket med barna om boken :å spre glede. Her snakker vi hva som gjør oss glad og hva vi kan gjøre for å gjøre andre glade feks hjelpe og trøste hverandre.

Samtidig med dette har vi hatt høsttakkefesten som prosjekt. Vi har bakt kaker sammen, malt bilder og laget plakat med alle barnas føtter og øvd på diktet en ring av gull. Den røde tråden her er å delta i ett fellesskap. Vi øver på hvordan vi skal være gode venner. Vi leker sammen, deler frukt, trøster hverandre og hjelper hverandre. Barna har hentet smokker til hverandre når noen er lei seg, de klemmer hverandre. Noen av barna har også hjulpet hverandre med å kle på seg når vi skal ut. Miniprosjektet kliminerte i Høsttakkefesten. Her solgte vi kaker og malerier til inntekt for Solsikkeaksjonen. Dette året gikk pengene til SOS barnebyer i Colombia. Barnehagen fikk inn 4500 på denne dagen som vi overfører til Solsikkeaksjonen.

November måned

Vi fortsetter med ett lite miniprosjekt i vennebokserien. Månedens bok blir :å dele.

De siste to ukene i november setter vi som vanlig av til å forberede julen. I slutten av november starter vi så smått med litt juleverksted og julepuslerier. Vi ønsker å ha en rolig førjulstid her på avdelingen med god tid, slik at vi kan være en motkraft til julestrien som barna møter i denne tiden.

Generell informasjon:

-Vi minner om Besteforeldrekaffen som er 9. november.

-12 november er det planleggingsdag i barnehagen. Denne dagen er barnehagen stengt.

-Vi ønsker at dere sjekker skiftekurven slik at vi har alt som barna trenger til en kaldere årstid. Nb! Fintom barna har utevotter og sovevotter.