Februar måned på Nøtteliten

Tilbakeblikk på januar

Denne måneden har vi hatt dialogisk lesing. Barna får velge bøker som står fremme i deres høyde. Vi ser på bildene og snakker sammen. Det skjer ofte at bildene lever sitt eget liv og samtalen handler om mye annet enn selve historien i boka. Barna er opptatt av bøker. De minste sanser dem, lukter på dem og tar en liten smakebit. Etterhvert er det stas å bla idem og snakke om bildene. Noen liker også å høre historiene som hører til. Favorittboken på avdelingen er fortsatt Gullhår og de tre bjørnene. Nå har vi laget veggbok med Gullhår, slik at flere kan kikke på boken samtidig. Vi har også mye fokus på språk på avdelingen. Vi har hengt opp bilder ved stellebordet og spisebordet. Disse bildene er fine for å øve på ord og starte samtaler. Husene med bilder av barnas familie er fortsatt mye brukt. For de som enda ikke har bilde, er det fortsatt mulighet til å ta med bilder.

Marihønene har også begynt med selvstendighetstrening. Barna øver på å drikke av kopp og av og påkledning. De fleste av Marihønene drikker nå fra kopp. Vi øver og øver med klær. Sko er moro å kle på, men det er godt med litt hjelp med alle klærne. Vi fortsetter å øve videre i februar.

Februar måned.

Vi trekker med oss dialogisk lesing og selvstendighetstreningen over i februar. Vi forbereder oss til å markere Samedagen 6.februar. Det blir litt formingsaktiviteter i forkant av denne dagen. Selve dagen hører vi på samisk musikk, danser og koser oss med noe godt å spise.Det blir også karneval 28. Februar. Barna kommer ferdig pyntet når det er karneval. Vi koser oss med god mat og morsomme leker denne dagen.