Desember

I november hadde vi fokus på kroppen. Marihønene hadde et eget prosjekt om kroppen.Vi begynte med å  tegne Marihønene i full størrelse og hang dem opp på vinduet. Barna var veldig opptatt av disse papirdukkene en stund. De pekte på sin papirdukke og ville vise oss voksne og andre barn dette. En gang i uka forsket vi på sansene våre; vi har blandt annet lyttet etter forskjellige lyder og smakt på surt, søtt, bittert og salt. Vi så etterhvert at det var mest moro med små opplevelser der barna fikk brukt grovmotorikken sin. Vi har vært på Menighetssenteret minimum en gang i uka der vi har hatt bevegelsesleker og sangleker med Marihønene. Vi har hatt hinderløyper og forskjellige leker med baller. Ute har Maihønene lekt med vannpytter og forsket på hva som skjer når vi blander farge og såpe i vannpyttene.

Solstrålene har fått tid til å utforske avdelingen i ro og mak mens Marihønene har vært opptatt av prosjektet. Vi ser at dette har ført til at de minste har fått leke mere uten avbrudd fra de største. Færre barn på avdelingen har også gitt mindre lyd, noe som har ført til at barna har holdt på med en aktivitet lenger siden de ikke blir avledet av noe annet plutselig skjer et annet sted på avdelingen.

Noe både Solstrålene og Marihønene har vært opptatt av i november, er de nye ballene vi fikk. Vi valgte å ha et lite miniprosjekt med baller. Vi ser her at det er litt forskjell på hvordan Solstålene og Marihønene tilnermet seg det å leke med baller. De minste likte å trille og bære på ballen. Etterhvert ble det spennende å putte ballene i store pappesker for å se at de ble borte. Det ble en litt avansert for for borte-titt tei lek. De største derimot visste allerede hvordan ballene ble brukt, og forsket på hva annet de kunne brukes til. Det mest populære ble å se hvem som kunne kaste ballene over det store gjerdet i mellomgangen og leke rollelek der ballen var baby i magen. Barna gikk rundt med ballen under genseren for så å slippe den ut mens de viste at nå kommer babyen ut. Dette er en tidlig form for rollelek. Her lærte hele Marihøne gruppen seg fort hvordan man skulle gjøre for å delta i denne leken. Her var det viktig å ha nok baller, siden alle ville delta. Leken gjentok seg mange ganger etter hverandre.

Nå nermer vi oss slutten av november og skal ha den første adventsamlingen på mandag, så vi glir rolig over i desember og adventtiden.

Desember

Nå er vi snart inne i desember og adventtiden. Advent betyr ventetid og Herrens komme. Med andre ord venter vi på julen og at det lille Jesusbarnet blir født. Adventtiden her i barnehagen fyller vi med juleforberedende aktiviteter som adventsamlinger med barna og trekking av pepperkakekallender. Vi snakker også litt om hvorfor vi feirer jul med barna. Vi har noen juletradisjoner som vi viderefører også i år. Vi markerer Lucia, har nissefest og julebord med barna. I år har vi valgt å ikke delta på kirketur med nøttelitenbarna , men heller ha en liten samling her på avdelingen. Vi legger vekt på en koselig stemningsfull førjulstid i barnehagen. Noen av de faste aktivitetene utgår for å gi rom for rolige stunder midt i førjulstria.